torsdag 2. oktober 2014

Familedeling i IOS 8

IOS 8 har vært tilgjengelig et par uker. Den nye funksjonen Familiedeling tilbyr endelig å lage litt mer orden i familier hvor medlemmene har i-dingser knyttet til en og samme itunes-konto.  Det har vært behagelig å slippe å kjøpe en og samme app mer enn en gang. Ulempen er - selvfølgelig - at man fort "tråkker" litt i beina på hverandre når alle apples tjenester bruker samme itunes-konto. Meldinger kommer til flere mottakere, og bildearkiver blir lett blandet hvis man bruker iCloud.

Så vi kastet oss utpå og gjennomførte overgangen. Kona som er teknologi-etternøler har endelig fått egen iTunes-konto, og det har datteren også. Begge kontoer er knyttet til min "familieoverhode"-konto, slik at deres kjøp blir belastet min konto.

Det dukket selvsagt opp et par problemer underveis.

Det første problemet oppsto når jeg skulle opprette iTunes-kontoer for mor og datter. Vi ønsket å bruke etablerte epost-adresser som itunes-kontoer. Men oppsann - disse epost-adressene var allerede koblet til min iTunes-konto for meldinger/facetime - så det fikk jeg ikke lov til. Selv etter at jeg hadde fjernet de to epostadressene fra min konto, fikk jeg feilmelding. Løsningen ble å opprette nye gmail-adresser for dem for å få registrert iTunes-kontoene. Dette må jo være en feil, og det er kanksje rettet nå for alt jeg vet.

Det andre problemet oppsto etter opprettelsen - vi hadde jo abonnement på Aftenpostens iPad-apper koblet til min iTunes-konto via kjøp-i-app. Når jeg sjekket dokumentasjonen ser jeg at "kjøp-i-app" ikke kan deles med familiedeling. Blemme. Kona fikk ikke lest avisa.

Akkurat for Aftenposten-appene fikk vi fikset dette ved at kona logget på ipaden med min iTunes-konto, åpnet Aftenposetn-appen, og så etterpå logget på egen iTunes-konto.  Foreløpig fungerer dette utmerket.  Dette må vi nok gjøre noe med når abonnementet skal fornyes. Det går visst an å kjøpe abonnement utenfor appen.

Bortsett fra dette at kjøp-i-app ikke kan deles (uten videre), så fungerer Familiedeling utmerket. Alle mine kjøp er synlige og kan lastes ned på familemedlemmenes i-dingser, som før. I tillegg er det ingen som trenger å kjenne passordet til min iTunes-konto lenger for å foreta innkjøp. Og ingen meldinger kommer på avveie leinger. Puh.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar