torsdag 22. mars 2012

Bruk Instapaper for å lese artikler på nettet

Hva gjør du når du kommer over en interessant artikkel på nettet som du vil lese, men som du ikke har tid til å lese der og da? Lager et bokmerke? Sender adressen på epost til deg selv? Eller gjør du som meg og sender lenken til Instapaper? I så fall trenger du ikke lese lenger, da kjenner du fordelene med Instapaper.

Instapaper er en av de mange nye "freemium"-tjenestene på nettet. Dvs. den er gratis for enkel bruk, men koster for storbrukere. Jeg klarer meg fint med gratisvarianten.

Det er to ting jeg setter pris på med instapaper. Det første er at artikkelen blir mer lesevennlig ved at reklame fjernes og skrifttypen blir behagelig stor. Det andre er at artikkelen blir tilgjengelig også på smarttelefon og ipad, via enkle apper, som riktignok koster noen kroner. Vel, en tredje god ting er at nettlesere som firefox og chrome har plugins/extensions slik at du kan sende en nettside til din instapaper-konto med ett klikk. Slik ser f.eks. artikkel-oversikten i instapaper-appen ut på min ipad:


Og hvis jeg går inn på en artikkel - lettlest som bare det:


Av og til klarer ikke instapaper å "skrape ut" artikkelen fra den omkringliggende "støyen" på en nettside, men det er ikke så ofte.
Så hvorfor ikke svippe over til Instapaper allerede nå og opprette en konto - det er helt gratis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar